"διακρίνεται από προχειρότητα είναι ελλιπής καθώς δεν έχει προηγηθεί χωροταξικός σχεδιασμός και δεν συμπεριλαμβάνει όλα τα στοιχεία εκείνα που ορίζονται στην Υπουργική Απόφαση H.Π.11014/703/Φ104/2003 άρθρο 4 αυτής, όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται πώς η Μ.Π.Ε. οφείλει να περιέχει περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του περιβάλλοντος με τα απαραίτητα στοιχεία και τεκμηριώσεις προκειμένου να γίνει αξιολόγηση και εκτίμηση των κυριότερων άμεσων και έμμεσων περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου ή της δραστηριότητα στον άνθρωπο, στην πανίδα και στην χλωρίδα στο έδαφος, στα νερά, στον αέρα, στο κλίμα και στο τοπίο στα υλικά αγαθά και στην πολιτιστική κληρονομιά στην αλληλεπίδραση μεταξύ των παραγόντων που αναφέρονται στις προηγούμενες περιπτώσεις, περιγραφή των μέτρων που προβλέπονται να ληφθούν προκειμένου να αποφευχθούν, να μειωθούν και εφόσον είναι δυνατόν να επανορθωθούν σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον, συνοπτική περιγραφή των κύριων εναλλακτικών λύσεων που μελετά ο κύριος του έργου ή της δραστηριότητας και υπόδειξη των κύριων λόγων της επιλογής του λαμβανομένων υπόψη των επιπτώσεών τους στο περιβάλλον, τα μέτρα πρόληψης και αξιοποίησης των αποβλήτων που παράγει η εγκατάσταση κ.α…..
Η συγκεκριμένη όμως μελέτη αντί να προβεί σε λεπτομερή αναφορά των παραπάνω και να προνοήσει πραγματικά για την προστασία του περιβάλλοντος σε μια περιοχή με έντονη οικιστική ανάπτυξη και αμέτρητο φυσικό κάλλος, προβλέπει μεταξύ άλλων την κάλυψη 7.481,8 στρεμμάτων για την κατασκευή του αεροδρομίου, με το μήκος του κύριου αεροδιαδρόμου να ανέρχεται στα 3.800μ. Υπάρχουν αμφιβολίες όσον αφορά την χωροθέτηση καθώς αλλοιώνει την αισθητική και την φυσιογνωμία του τόπου. Το νέο αεροδρόμιο θα λειτουργεί 24 ώρες σε καθημερινή βάση με τις προβλεπόμενες πτήσεις να ανέρχονται άνω των 400 καθημερινώς !!!!! Παράλληλα προβλέπεται μεταξύ άλλων η κατανάλωση περίπου 393 τόνων κηροζίνης μια μέση ημέρα του έτους, η αντίστοιχη παραγωγή 1100 τόνων C02μ, ενώ αναφέρεται και η αναγκαιότητα μεταφοράς καυσίμων από τα Λινοπεράματα με βυτία χωρητικότητας 30m3 χ 10 ώρες την ημέρα με την ταυτόχρονη δημιουργία υποσταθμού υψηλής τάσης της ΔΕΗ με αντίστοιχο εναέριο δίκτυο (150/20KV)... Παρά τα προβλεπόμενα στη νομοθεσία, δεν αναφέρεται και ούτε περιγράφεται επαρκώς το ζήτημα του βιολογικού καθαρισμού και συγκεκριμένα ο τρόπος συλλογής-επεξεργασίας και κατάληξης όλων των υγρών αποβλήτων και λυμάτων που συνδέονται με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου... αναφέρει πώς για τις ανάγκες του νέου μεγάλου αεροδρομίου στο Καστέλλι απαιτούνται περίπου 2000 κμ νερό την ημέρα μόνον για ύδρευση με αναφερόμενη περίοδο αιχμής το 2025. Η παραπάνω προοπτική δεν είναι καθόλου πραγματοποιήσιμη, δεδομένου ότι με το έντονο πρόβλημα λειψυδρίας των τελευταίων ετών, οι γεωτρήσεις στην περιοχή δεν έχουν αυτή την δυναμικότητα σε κ.μ νερό, πόσο μάλλον μετά από 15 περίπου χρόνια...τα καύσιμα θα μεταφέρονται (3 βυτιοφόρα την ώρα!!!!!) μέσω ενός οδικού δικτύου ταχείας κυκλοφορίας με τον κίνδυνο σοβαρού ατυχήματος πάντοτε να ελοχεύει. Παράλληλα η περιγραφή των έργων για την αντιμετώπιση τυχόν διαρροής καυσίμων είναι ελλιπής, καθώς στην μελέτη δεν δίδονται καθόλου τεχνικά στοιχεία και μεγέθη των έργων για την αντιμετώπιση τυχόν διαρροών, με όλα τα δυσάρεστα επακόλουθα που είχαν στην περιοχή και τους κατοίκους της. Παράλληλα δεν προσδιορίζονται οι επιπτώσεις που θα μπορούσε να επιφέρει μια τυχόν διαρροή στον υδροφορέα της περιοχής... θα έπρεπε να υπάρχει και τεκμηριωμένη συγκοινωνιακή μελέτη, η οποία θα προσδιόριζε και την επιβάρυνση σε αέριες εκπομπές και σε ρύπους (συμπεριλαμβανομένης και της ηχορύπανσης) της ευρύτερης περιοχής από την συνεχόμενη κίνηση οχημάτων στο οδικό δίκτυο... στην μελέτη θα έπρεπε να γίνει συνολική εκτίμηση των αέριων εκπομπών συμπεριλαμβανομένου και τις μετακινήσεις των οχημάτων από και προς το αεροδρόμιο, τις μετακινήσεις εντός του αεροδρομίου για τις επίγειες εξυπηρετήσεις, τις εκπομπές από την θέρμανση του αεροδρομίου. Αντιθέτως όμως, η μελέτη περιορίζεται στο να εκτιμήσει μόνον τις εκπομπές από την κίνηση των αεροσκαφών και τίποτα παραπάνω... στις εκτιμήσεις των αερίων εκπομπών δεν λήφθηκε καθόλου υπόψη και το ήδη υπάρχον στρατιωτικό αεροδρόμιο, η συχνότητα των πτήσεων και οι μεταφορές που συνδέονται με αυτό... η παράλληλη λειτουργία δύο (2) αεροδρομίων στην ίδια περιοχή, οι συνεχείς πτήσεις αεροσκαφών, η αυξημένη οδική κυκλοφορία, όχι μόνον αναστρέψιμες και ελάχιστες αρνητικές επιπτώσεις θα επιφέρει στην περιοχή, αλλά αντιθέτως θα αυξήσει την ατμοσφαιρική ρύπανση σε σημεία κρίσιμα για την υγεία των κατοίκων, ενώ οι εναπομείναντες αγροτικές καλλιέργειες θα αχρηστευτούν, λόγω της ακαταλληλότητας για κατανάλωση των παραγόμενων προϊόντων...πέρα από το γεγονός ότι παραλείπονται να αναφερθούν με λεπτομέρειες οι λοιπές εργασίες κατασκευής του, αναφορικά με το σημαντικότατο χωματουργικό κομμάτι των εργασιών δεν περιλαμβάνεται κάποια εκτίμηση της σκόνης που θα κατακλύσει τους οικισμούς που γειτνιάζουν με το έργο... οι χωματισμοί που θα προκύψουν από τις εσκαφές λόγω καθαίρεσης εμποδίων (περίπου 10,7 εκατ. κυβικά μέτρα) θα διατεθούν σε κατάλληλα διαμορφωμένους και αδειοδοτημένους χώρους απόθεσης (σελίδα 283), ενώ σε άλλο της σημείο τονίζει πώς δεν αναμένεται να προκύψουν περίσσιες ποσότητες που θα χρησιμοποιηθούν στο στάδιο της κατασκευής του έργου για την διαμόρφωση της επιφάνειας του αεροδρομίου και με βάση το υφιστάμενο επίπεδο σχεδιασμού. Σε περίπτωση που παρόλ’ αυτά, προκύψει κάποια περίσσεια χωμάτων, αυτά θα χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες αποκατάστασης λατομείων που βρίσκονται στην γύρω από το έργο περιοχή (π.χ. λατομεία που βρίσκονται δυτικά του Καστελίου (σελ 341)... Στην αξιολόγηση των επιπτώσεων στο ακουστικό περιβάλλον δεν συμπεριλαμβάνεται ο θόρυβος από την κυκλοφορία των οχημάτων στο οδικό δίκτυο από και προς το νέο Αερολιμένα και πως αυτός επιβαρύνει τους γύρωθεν οικισμούς. Συγκεκριμένα από τους χάρτες ισοθορυβικών καμπυλών, εκτιμάται ότι αναμένονται επιπτώσεις στο ακουστικό περιβάλλον της περιοχής μελέτης από την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου, με κάποιες περιοχές να βρίσκονται ήδη πάνω από τα όρια ασφαλείας όχλησης...από την αυξημένη ηχορύπανση δεν θα επηρεαστούν μόνον οι κάτοικοι του Αρχαγγέλου και των Ρουσοχωρίων, αλλά όλοι οι γειτονικοί οικισμοί, όπως το Καστέλλι, το Λιλιανό, η Πολυθέα, ο Ευαγγελισμός, ο Καρδουλιανός κ.α….Τί θα πρέπει λοιπόν να γίνει με τους κατοίκους όλων αυτών των περιοχών που πλήττονται από τον εκκωφαντικό θόρυβο? Πώς θα συνεχίσουν να διαβιώνουν σ΄ένα περιβάλλον με συνεχείς τις πολιτικές και στρατιωτικές πτήσεις, προφανώς ακόμα και κατά την διάρκεια της νύχτας; ...η αξιολόγηση του θορύβου θα πρέπει να συμπεριλάβει και την γενικότερη λειτουργία του αεροδρομίου και όχι μόνον τις πτήσεις που συνδέονται με αυτό. Ειδικότερα θα πρέπει να συνυπολογιστεί και ο θόρυβος που θα προέρχεται και από την κυκλοφορία των οχημάτων εξυπηρέτησης του αεροδρομίου εντός και εκτός αυτού, συμπεριλαμβανομένου και των βαρέων οχημάτων (π.χ βυτιοφόρα)...Η συγκεκριμένη μελέτη συνεχώς χαρακτηρίζεται από υποτίμηση των κινδύνων που προέρχονται από την κατασκευή του νέου αεροδρομίου και σχετίζονται άμεσα με τον ανθρώπινο παράγοντα. Στην μελέτη και αξιολόγηση των επιπτώσεων, δεν έχουν ληφθεί υπόψη σημαντικοί τομείς όπως η κυκλοφοριακή ρύπανση, το ήδη υπάρχον αεροδρόμιο, η έντονη ηχορύπανση από τις συνεχόμενες πτήσεις. Αντιθέτως εντελώς προκλητικά, όλα φαντάζουν εντός των νόμιμων ορίων και πλαισίων, με τις επιπτώσεις αναμενόμενες, χωρίς δυσμενείς επιπτώσεις στον άνθρωπο και στο φυσικό περιβάλλον!!!!... . Προβλέπεται παρά τα οριζόμενα στη νομοθεσία, επέκταση και κατασκευή και 2ου αεροδρομίου κοντά σε οικισμούς, χωρίς να λαμβάνονται ουσιαστικά μέτρα για την διασφάλιση της ποιότητας ζωής, την σωματική και ψυχική υγεία των κατοίκων.
Ακόμα και αυτοί που θα παραμείνουν στις οικίες τους, δεν θα μπορούν να ασχοληθούν καθόλου με την γεωργία και την κτηνοτροφία, δραστηριότητες οι οποίες θα εγκαταλειφθούν, καθώς θα υπάρξει λεηλασία της γόνιμης γης, του καθαρού νερού, από τα καυσαέρια, τους ρύπους, την μόλυνση του εδάφους και του υδροφόρου ορίζοντα. Πραγματικά ποιος θα εμπορεύεται μολυσμένα προϊόντα και ποιος θα τα επιλέγει γιο κατανάλωση; ... Επιπλέον, οι κάτοικοι θα ζουν συνεχώς με τον φόβο και το άγχος για τυχόν ατύχημα, καθώς το προβλεπόμενο αεροδρόμιο γειτνιάζει με το στρατιωτικό, το οποίο διαθέτει αρκετά πολεμοφόδια. Ξένοι πλέον επενδυτές και μεγάλες εμπορικές αλυσίδες θα αναλάβουν την εμπορική εκμετάλλευση της περιοχής, με αποτέλεσμα οι ντόπιοι επιχειρηματίες/ μικρομεσαίες επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να επιβιώσουν οικονομικά απέναντι σε αυτούς. Όσον αφορά δε, τις πολυπόθητες θέσεις εργασίας (περίπου 2.500), πολλές από αυτές είναι ήδη καλυμμένες, ενώ οι υπόλοιπες είναι αμφίβολο αν θα καλυφθούν από ντόπιους, δεδομένου της αμφίβολης εφαρμογής του κριτηρίου της εντοπιότητας, το οποίο μπορεί εύκολα να προσβληθεί... η περιοχή είναι ένας από τους μεγαλύτερους ελαιώνες που υπάρχουν αυτή την στιγμή στην Ελλάδα, είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό του βασικού μισθού των 700 Ευρώ, που θα λαμβάνει κάποιος υπάλληλος εφόσον και εάν προσληφθεί στο νέο αεροδρόμιο από την ξένη εταιρεία που θα το αναλάβει. Οι θέσεις που θα χαθούν από τον πρωτογενή τομέα είναι πολύ περισσότερες από αυτές του νέου αεροδρομίου... δεν γίνεται καμία αναφορά και στο θέμα των απαλλοτριώσεων, καθώς και των αποζημιώσεων των κατοίκων, οι οποίοι όχι μόνον θα χάσουν τη γη τους, αλλά και το εισόδημα τους από τις καλλιέργειες τους... Τέλος, δεν αναφέρεται καθόλου ότι η προσβαλλόμενη μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων, στηρίχθηκε στην προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του 2003, η οποία πέρα του ότι προβλέπει άλλους όρους και συνθήκες αναφορικά με το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου, έλαβε χώρα το έτος 2003 χωρίς να τηρηθούν οι απαιτούμενες από το νόμο διαδικασίες ενημέρωσης (‘διαβούλευσης’) και καταχώρησης των δικαιωμάτων συμμετοχής του κοινού στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για περιβαλλοντικά θέματα, ούτε επιδιώχθηκε (αντιθέτως, μάλιστα) η συμμετοχή των κατοίκων της περιοχής σε αποφάσεις που αφορούν σε δραστηριότητες που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, ενώ δεν εξετάστηκε ούτε ελήφθη υπόψη η καθολική αντίδραση των τοπικών κοινωνιών κ.λπ. Η πρακτική αυτή έρχεται σε αντίθεση με τα όσα ορίζουν η Συνθήκη για την ίδρυση της Ευρωπαικής Κοινότητας, η Σύμβαση του ARRHUS, οι οδηγίες 35/2003 ΕΕ και 2001/42/ΕΚ σύμφωνα με τις οποίες είναι υποχρεωτική η διαδικασία διαβούλευσης με το ενδιαφερόμενο κοινό, πρακτική που δεν έλαβε χώρα ούτε στην προμελέτη του 2003, ούτε και στην παρούσα μελέτη... γίνεται πρωτόγνωρα και προκλητικά συνάμα για τη συνύπαρξη δύο (2) αεροδρομίων στον ίδιο χώρο, πράγμα που ενέχει πολλαπλούς κινδύνους. Αρχικά δεν αναφέρεται πώς σε πολύ κοντινή απόσταση από τον διάδρομο απογείωσης υπάρχουν οι εγκαταστάσεις πυρομαχικών της 133 ΣΜ, με αποτέλεσμα να υπάρχει αυξημένος κίνδυνος για όλη την περιοχή της Πεδιάδας σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος και δεδομένου του όγκου των καυσίμων που θα διακινείται σε καθημερινή βάση... Σε κάθε περίπτωση σας γνωστοποιούμε ότι επιφυλασσόμεθα για την ικανοποίηση των ανωτέρω αιτημάτων μας να προβούμε στην άσκηση κάθε νομίμου δικαιώματος μας ενώπιον των Ελληνικών και των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων. Επειδή η παρούσα μας ασκείται νόμιμα και εμπρόθεσμα,
Επειδή η προσβαλλόμενη μας πλήττει σαν πολίτες και κατοίκους της ευρύτερης περιοχής,
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Και με τη ρητή επιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος μας,
ΖΗΤΑΜΕ
Να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι παρατηρήσεις μας, να ακυρωθεί και να αποσυρθεί η προσβαλλόμενη Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το Νέο Αερολιμένα Καστελλίου Ν. Ηρακλείου, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη της τις παρατηρήσεις της παρούσας ένστασης μας.
ΚΑΣΤΕΛΛΙ 13-04-2009
Οι ενιστάμενοι
Η συγκεκριμένη όμως μελέτη αντί να προβεί σε λεπτομερή αναφορά των παραπάνω και να προνοήσει πραγματικά για την προστασία του περιβάλλοντος σε μια περιοχή με έντονη οικιστική ανάπτυξη και αμέτρητο φυσικό κάλλος, προβλέπει μεταξύ άλλων την κάλυψη 7.481,8 στρεμμάτων για την κατασκευή του αεροδρομίου, με το μήκος του κύριου αεροδιαδρόμου να ανέρχεται στα 3.800μ. Υπάρχουν αμφιβολίες όσον αφορά την χωροθέτηση καθώς αλλοιώνει την αισθητική και την φυσιογνωμία του τόπου. Το νέο αεροδρόμιο θα λειτουργεί 24 ώρες σε καθημερινή βάση με τις προβλεπόμενες πτήσεις να ανέρχονται άνω των 400 καθημερινώς !!!!! Παράλληλα προβλέπεται μεταξύ άλλων η κατανάλωση περίπου 393 τόνων κηροζίνης μια μέση ημέρα του έτους, η αντίστοιχη παραγωγή 1100 τόνων C02μ, ενώ αναφέρεται και η αναγκαιότητα μεταφοράς καυσίμων από τα Λινοπεράματα με βυτία χωρητικότητας 30m3 χ 10 ώρες την ημέρα με την ταυτόχρονη δημιουργία υποσταθμού υψηλής τάσης της ΔΕΗ με αντίστοιχο εναέριο δίκτυο (150/20KV)... Παρά τα προβλεπόμενα στη νομοθεσία, δεν αναφέρεται και ούτε περιγράφεται επαρκώς το ζήτημα του βιολογικού καθαρισμού και συγκεκριμένα ο τρόπος συλλογής-επεξεργασίας και κατάληξης όλων των υγρών αποβλήτων και λυμάτων που συνδέονται με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου... αναφέρει πώς για τις ανάγκες του νέου μεγάλου αεροδρομίου στο Καστέλλι απαιτούνται περίπου 2000 κμ νερό την ημέρα μόνον για ύδρευση με αναφερόμενη περίοδο αιχμής το 2025. Η παραπάνω προοπτική δεν είναι καθόλου πραγματοποιήσιμη, δεδομένου ότι με το έντονο πρόβλημα λειψυδρίας των τελευταίων ετών, οι γεωτρήσεις στην περιοχή δεν έχουν αυτή την δυναμικότητα σε κ.μ νερό, πόσο μάλλον μετά από 15 περίπου χρόνια...τα καύσιμα θα μεταφέρονται (3 βυτιοφόρα την ώρα!!!!!) μέσω ενός οδικού δικτύου ταχείας κυκλοφορίας με τον κίνδυνο σοβαρού ατυχήματος πάντοτε να ελοχεύει. Παράλληλα η περιγραφή των έργων για την αντιμετώπιση τυχόν διαρροής καυσίμων είναι ελλιπής, καθώς στην μελέτη δεν δίδονται καθόλου τεχνικά στοιχεία και μεγέθη των έργων για την αντιμετώπιση τυχόν διαρροών, με όλα τα δυσάρεστα επακόλουθα που είχαν στην περιοχή και τους κατοίκους της. Παράλληλα δεν προσδιορίζονται οι επιπτώσεις που θα μπορούσε να επιφέρει μια τυχόν διαρροή στον υδροφορέα της περιοχής... θα έπρεπε να υπάρχει και τεκμηριωμένη συγκοινωνιακή μελέτη, η οποία θα προσδιόριζε και την επιβάρυνση σε αέριες εκπομπές και σε ρύπους (συμπεριλαμβανομένης και της ηχορύπανσης) της ευρύτερης περιοχής από την συνεχόμενη κίνηση οχημάτων στο οδικό δίκτυο... στην μελέτη θα έπρεπε να γίνει συνολική εκτίμηση των αέριων εκπομπών συμπεριλαμβανομένου και τις μετακινήσεις των οχημάτων από και προς το αεροδρόμιο, τις μετακινήσεις εντός του αεροδρομίου για τις επίγειες εξυπηρετήσεις, τις εκπομπές από την θέρμανση του αεροδρομίου. Αντιθέτως όμως, η μελέτη περιορίζεται στο να εκτιμήσει μόνον τις εκπομπές από την κίνηση των αεροσκαφών και τίποτα παραπάνω... στις εκτιμήσεις των αερίων εκπομπών δεν λήφθηκε καθόλου υπόψη και το ήδη υπάρχον στρατιωτικό αεροδρόμιο, η συχνότητα των πτήσεων και οι μεταφορές που συνδέονται με αυτό... η παράλληλη λειτουργία δύο (2) αεροδρομίων στην ίδια περιοχή, οι συνεχείς πτήσεις αεροσκαφών, η αυξημένη οδική κυκλοφορία, όχι μόνον αναστρέψιμες και ελάχιστες αρνητικές επιπτώσεις θα επιφέρει στην περιοχή, αλλά αντιθέτως θα αυξήσει την ατμοσφαιρική ρύπανση σε σημεία κρίσιμα για την υγεία των κατοίκων, ενώ οι εναπομείναντες αγροτικές καλλιέργειες θα αχρηστευτούν, λόγω της ακαταλληλότητας για κατανάλωση των παραγόμενων προϊόντων...πέρα από το γεγονός ότι παραλείπονται να αναφερθούν με λεπτομέρειες οι λοιπές εργασίες κατασκευής του, αναφορικά με το σημαντικότατο χωματουργικό κομμάτι των εργασιών δεν περιλαμβάνεται κάποια εκτίμηση της σκόνης που θα κατακλύσει τους οικισμούς που γειτνιάζουν με το έργο... οι χωματισμοί που θα προκύψουν από τις εσκαφές λόγω καθαίρεσης εμποδίων (περίπου 10,7 εκατ. κυβικά μέτρα) θα διατεθούν σε κατάλληλα διαμορφωμένους και αδειοδοτημένους χώρους απόθεσης (σελίδα 283), ενώ σε άλλο της σημείο τονίζει πώς δεν αναμένεται να προκύψουν περίσσιες ποσότητες που θα χρησιμοποιηθούν στο στάδιο της κατασκευής του έργου για την διαμόρφωση της επιφάνειας του αεροδρομίου και με βάση το υφιστάμενο επίπεδο σχεδιασμού. Σε περίπτωση που παρόλ’ αυτά, προκύψει κάποια περίσσεια χωμάτων, αυτά θα χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες αποκατάστασης λατομείων που βρίσκονται στην γύρω από το έργο περιοχή (π.χ. λατομεία που βρίσκονται δυτικά του Καστελίου (σελ 341)... Στην αξιολόγηση των επιπτώσεων στο ακουστικό περιβάλλον δεν συμπεριλαμβάνεται ο θόρυβος από την κυκλοφορία των οχημάτων στο οδικό δίκτυο από και προς το νέο Αερολιμένα και πως αυτός επιβαρύνει τους γύρωθεν οικισμούς. Συγκεκριμένα από τους χάρτες ισοθορυβικών καμπυλών, εκτιμάται ότι αναμένονται επιπτώσεις στο ακουστικό περιβάλλον της περιοχής μελέτης από την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου, με κάποιες περιοχές να βρίσκονται ήδη πάνω από τα όρια ασφαλείας όχλησης...από την αυξημένη ηχορύπανση δεν θα επηρεαστούν μόνον οι κάτοικοι του Αρχαγγέλου και των Ρουσοχωρίων, αλλά όλοι οι γειτονικοί οικισμοί, όπως το Καστέλλι, το Λιλιανό, η Πολυθέα, ο Ευαγγελισμός, ο Καρδουλιανός κ.α….Τί θα πρέπει λοιπόν να γίνει με τους κατοίκους όλων αυτών των περιοχών που πλήττονται από τον εκκωφαντικό θόρυβο? Πώς θα συνεχίσουν να διαβιώνουν σ΄ένα περιβάλλον με συνεχείς τις πολιτικές και στρατιωτικές πτήσεις, προφανώς ακόμα και κατά την διάρκεια της νύχτας; ...η αξιολόγηση του θορύβου θα πρέπει να συμπεριλάβει και την γενικότερη λειτουργία του αεροδρομίου και όχι μόνον τις πτήσεις που συνδέονται με αυτό. Ειδικότερα θα πρέπει να συνυπολογιστεί και ο θόρυβος που θα προέρχεται και από την κυκλοφορία των οχημάτων εξυπηρέτησης του αεροδρομίου εντός και εκτός αυτού, συμπεριλαμβανομένου και των βαρέων οχημάτων (π.χ βυτιοφόρα)...Η συγκεκριμένη μελέτη συνεχώς χαρακτηρίζεται από υποτίμηση των κινδύνων που προέρχονται από την κατασκευή του νέου αεροδρομίου και σχετίζονται άμεσα με τον ανθρώπινο παράγοντα. Στην μελέτη και αξιολόγηση των επιπτώσεων, δεν έχουν ληφθεί υπόψη σημαντικοί τομείς όπως η κυκλοφοριακή ρύπανση, το ήδη υπάρχον αεροδρόμιο, η έντονη ηχορύπανση από τις συνεχόμενες πτήσεις. Αντιθέτως εντελώς προκλητικά, όλα φαντάζουν εντός των νόμιμων ορίων και πλαισίων, με τις επιπτώσεις αναμενόμενες, χωρίς δυσμενείς επιπτώσεις στον άνθρωπο και στο φυσικό περιβάλλον!!!!... . Προβλέπεται παρά τα οριζόμενα στη νομοθεσία, επέκταση και κατασκευή και 2ου αεροδρομίου κοντά σε οικισμούς, χωρίς να λαμβάνονται ουσιαστικά μέτρα για την διασφάλιση της ποιότητας ζωής, την σωματική και ψυχική υγεία των κατοίκων.
Ακόμα και αυτοί που θα παραμείνουν στις οικίες τους, δεν θα μπορούν να ασχοληθούν καθόλου με την γεωργία και την κτηνοτροφία, δραστηριότητες οι οποίες θα εγκαταλειφθούν, καθώς θα υπάρξει λεηλασία της γόνιμης γης, του καθαρού νερού, από τα καυσαέρια, τους ρύπους, την μόλυνση του εδάφους και του υδροφόρου ορίζοντα. Πραγματικά ποιος θα εμπορεύεται μολυσμένα προϊόντα και ποιος θα τα επιλέγει γιο κατανάλωση; ... Επιπλέον, οι κάτοικοι θα ζουν συνεχώς με τον φόβο και το άγχος για τυχόν ατύχημα, καθώς το προβλεπόμενο αεροδρόμιο γειτνιάζει με το στρατιωτικό, το οποίο διαθέτει αρκετά πολεμοφόδια. Ξένοι πλέον επενδυτές και μεγάλες εμπορικές αλυσίδες θα αναλάβουν την εμπορική εκμετάλλευση της περιοχής, με αποτέλεσμα οι ντόπιοι επιχειρηματίες/ μικρομεσαίες επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να επιβιώσουν οικονομικά απέναντι σε αυτούς. Όσον αφορά δε, τις πολυπόθητες θέσεις εργασίας (περίπου 2.500), πολλές από αυτές είναι ήδη καλυμμένες, ενώ οι υπόλοιπες είναι αμφίβολο αν θα καλυφθούν από ντόπιους, δεδομένου της αμφίβολης εφαρμογής του κριτηρίου της εντοπιότητας, το οποίο μπορεί εύκολα να προσβληθεί... η περιοχή είναι ένας από τους μεγαλύτερους ελαιώνες που υπάρχουν αυτή την στιγμή στην Ελλάδα, είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό του βασικού μισθού των 700 Ευρώ, που θα λαμβάνει κάποιος υπάλληλος εφόσον και εάν προσληφθεί στο νέο αεροδρόμιο από την ξένη εταιρεία που θα το αναλάβει. Οι θέσεις που θα χαθούν από τον πρωτογενή τομέα είναι πολύ περισσότερες από αυτές του νέου αεροδρομίου... δεν γίνεται καμία αναφορά και στο θέμα των απαλλοτριώσεων, καθώς και των αποζημιώσεων των κατοίκων, οι οποίοι όχι μόνον θα χάσουν τη γη τους, αλλά και το εισόδημα τους από τις καλλιέργειες τους... Τέλος, δεν αναφέρεται καθόλου ότι η προσβαλλόμενη μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων, στηρίχθηκε στην προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του 2003, η οποία πέρα του ότι προβλέπει άλλους όρους και συνθήκες αναφορικά με το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου, έλαβε χώρα το έτος 2003 χωρίς να τηρηθούν οι απαιτούμενες από το νόμο διαδικασίες ενημέρωσης (‘διαβούλευσης’) και καταχώρησης των δικαιωμάτων συμμετοχής του κοινού στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για περιβαλλοντικά θέματα, ούτε επιδιώχθηκε (αντιθέτως, μάλιστα) η συμμετοχή των κατοίκων της περιοχής σε αποφάσεις που αφορούν σε δραστηριότητες που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, ενώ δεν εξετάστηκε ούτε ελήφθη υπόψη η καθολική αντίδραση των τοπικών κοινωνιών κ.λπ. Η πρακτική αυτή έρχεται σε αντίθεση με τα όσα ορίζουν η Συνθήκη για την ίδρυση της Ευρωπαικής Κοινότητας, η Σύμβαση του ARRHUS, οι οδηγίες 35/2003 ΕΕ και 2001/42/ΕΚ σύμφωνα με τις οποίες είναι υποχρεωτική η διαδικασία διαβούλευσης με το ενδιαφερόμενο κοινό, πρακτική που δεν έλαβε χώρα ούτε στην προμελέτη του 2003, ούτε και στην παρούσα μελέτη... γίνεται πρωτόγνωρα και προκλητικά συνάμα για τη συνύπαρξη δύο (2) αεροδρομίων στον ίδιο χώρο, πράγμα που ενέχει πολλαπλούς κινδύνους. Αρχικά δεν αναφέρεται πώς σε πολύ κοντινή απόσταση από τον διάδρομο απογείωσης υπάρχουν οι εγκαταστάσεις πυρομαχικών της 133 ΣΜ, με αποτέλεσμα να υπάρχει αυξημένος κίνδυνος για όλη την περιοχή της Πεδιάδας σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος και δεδομένου του όγκου των καυσίμων που θα διακινείται σε καθημερινή βάση... Σε κάθε περίπτωση σας γνωστοποιούμε ότι επιφυλασσόμεθα για την ικανοποίηση των ανωτέρω αιτημάτων μας να προβούμε στην άσκηση κάθε νομίμου δικαιώματος μας ενώπιον των Ελληνικών και των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων. Επειδή η παρούσα μας ασκείται νόμιμα και εμπρόθεσμα,
Επειδή η προσβαλλόμενη μας πλήττει σαν πολίτες και κατοίκους της ευρύτερης περιοχής,
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Και με τη ρητή επιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος μας,
ΖΗΤΑΜΕ
Να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι παρατηρήσεις μας, να ακυρωθεί και να αποσυρθεί η προσβαλλόμενη Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το Νέο Αερολιμένα Καστελλίου Ν. Ηρακλείου, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη της τις παρατηρήσεις της παρούσας ένστασης μας.
ΚΑΣΤΕΛΛΙ 13-04-2009
Οι ενιστάμενοι
(ακολουθούν 421 υπογραφές)
AERODROMIO EDV KAI TVRA STO KASTELLI
ΑπάντησηΔιαγραφή