Στα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος» η παραχώρηση 40 αεροδρομίων
Ξεκινά η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, καθώς τα υπουργεία Οικονομίας και Μεταφορών κατέθεσαν χθες στη Βουλή το σχετικό σχέδιο νόμου για τη μερική «ιδιωτικοποίηση» 40 περιφερειακών αεροδρομίων.
Τα συναρμόδια υπουργεία επιθυμούν την είσοδο ιδιωτών επενδυτών σε αρκετά αεροδρόμια της χώρας, με στόχο ιδιώτες να αναλάβουν τον εκσυγχρονισμό και παράλληλα να έχουν την εκμετάλλευση για σημαντικό χρονικό διάστημα (20-40 έτη).
Επειδή ελάχιστα από τα περιφερειακά αεροδρόμια παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον, το υπουργείο Μεταφορών προωθεί τη λύση της ομαδοποίησης. Σε κάθε ομάδα θα περιλαμβάνονται κάποια μικρά αεροδρόμια, μαζί με ένα ή και περισσότερα από τα «φιλέτα», όπως η Θεσσαλονίκη, η Ρόδος, η Κως και τα Χανιά.
Ουσιαστικά, ακολουθείται το μοντέλο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου περιφερειακά, αλλά και μητροπολιτικά αεροδρόμια είναι πολυμετοχικά και σε αυτά μετέχουν η τοπική αυτοδιοίκηση, τράπεζες και ιδιώτες.
Με αυτό τον τρόπο, εκτιμάται ότι θα επιταχυνθεί η ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων και θα εξορθολογιστούν τα τέλη, με τη φιλοδοξία να μετατραπούν σε "πόλους" ανάπτυξης για την περιφέρεια, αλλά και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, μέσα στα ίδια τα αεροδρόμια.
Στο νομοσχέδιο, αναφέρεται μεταξύ άλλων, ότι με απόφαση της Διϋπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων μπορεί να ιδρύονται και να λειτουργούν ανώνυμες εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων (ΑΕΔΑ) για το σύνολο των λιμένων της χώρας ή για κάθε αεροδρόμιο ξεχωριστά.
Προβλέπεται, επίσης, ότι σε κάθε «ΑΕΔΑ» θα παραχωρηθούν για ορισμένο χρονικό διάστημα τα δικαιώματα που αφορούν στη διοίκηση, διαχείρισης, αναβάθμιση, επέκταση, εκσυγχρονισμό, λειτουργία και εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων τα οποία θα αναλάβει.
Η παραχώρηση θα μπορεί να συμφωνείται με εισφορά σε είδος των σχετικών δικαιωμάτων στο μετοχικό κεφάλαιο ή μέσω συμβάσεων παραχώρησης που υπογράφονται μεταξύ Δημοσίου και ΑΕΔΑ, στις οποίες θα είναι δυνατόν να παραχωρούνται τα δικαιώματα διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και ακινήτων που σχετίζονται με την λειτουργία των αεροδρομίων.
Δεσμευτικές προσφορές για το Καστέλι την 1η Μαρτίου
Το σπουδαιότερο περιφερειακό αεροδρόμιο που θα κατασκευαστεί είναι στο Καστέλι της Κρήτης, όπου η κατάθεση προσφορών θα γίνει την 1η Μαρτίου 2011.
Η υλοποίηση θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, στα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος», με αρχικό προϋπολογισμό 800 εκατ. ευρώ.
To αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης θα λειτουργήσει στα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος», όπου το Δημόσιο θα μετέχει με ποσοστό 55% και οι ιδιώτες με 45%.
Η παραχώρηση θα γίνει για 35 χρόνια, σηματοδοτώντας παράλληλα το κλείσιμο του υπάρχοντος αεροδρομίου στο Ηράκλειο.
Το Καστέλι έχει προκαλέσει το πρώιμο ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, όπως της γαλλικής Vinci (μετέχει στο Ρίο – Αντίρριο), της γερμανικής Hochtief (διαχειρίζεται το «Ελ. Βενιζέλος»), αλλά και των τριών μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της Ελλάδας (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα).
Ωστόσο, φημολογία έχει αναπτυχθεί περί συμμετοχής στο διεθνή διαγωνισμό της γαλλικής Bouygues, της ολλανδικής Archirodon Group και της ισπανικής Dragados.
Μεγάλες πιθανότητες συγκεντρώνει η συμμετοχή και της Intrakat ή της ΑΕΓΕΚ σε κάποιο κοινοπρακτικό σχήμα, όπως και του ομίλου Κοπελούζου, ο οποίος κατέχει το 5% του «Ελ. Βενιζέλος».
Όλα ανεξαιρέτως τα σχήματα, θα χρειαστεί να συνασπιστούν και με εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων, οι οποίες διαθέτουν το knowhow.
Όπως είναι φυσικό, δεν θα προκαλέσει έκπληξη, αν συμμετάσχουν σε κοινοπρακτικό σχήμα, η εταιρεία διαχείρισης του «Ελ. Βενιζέλος», η γαλλική «Aeroports de Paris Management» και η γερμανική Fraport, η οποία εκδήλωσε ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο των Σπάτων.
Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, ο εκσυγχρονισμός των περιφερειακών αεροδρομίων απαιτεί κονδύλια ύψους 2 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο δεν μπορεί να διατεθεί από κρατικά κονδύλια.
Για το λόγο αυτό, στο σχέδιο νόμου «Αναδιοργάνωση της Yπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις» που κατατέθηκε στη Βουλή, προβλέπεται η δυνατότητα αξιοποίησης και ανάπτυξης των ελληνικών αεροδρομίων, είτε κατά μονάδα, είτε σε ομάδες από ιδιώτες.
Φώτης Φωτεινός
Τα συναρμόδια υπουργεία επιθυμούν την είσοδο ιδιωτών επενδυτών σε αρκετά αεροδρόμια της χώρας, με στόχο ιδιώτες να αναλάβουν τον εκσυγχρονισμό και παράλληλα να έχουν την εκμετάλλευση για σημαντικό χρονικό διάστημα (20-40 έτη).
Επειδή ελάχιστα από τα περιφερειακά αεροδρόμια παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον, το υπουργείο Μεταφορών προωθεί τη λύση της ομαδοποίησης. Σε κάθε ομάδα θα περιλαμβάνονται κάποια μικρά αεροδρόμια, μαζί με ένα ή και περισσότερα από τα «φιλέτα», όπως η Θεσσαλονίκη, η Ρόδος, η Κως και τα Χανιά.
Ουσιαστικά, ακολουθείται το μοντέλο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου περιφερειακά, αλλά και μητροπολιτικά αεροδρόμια είναι πολυμετοχικά και σε αυτά μετέχουν η τοπική αυτοδιοίκηση, τράπεζες και ιδιώτες.
Με αυτό τον τρόπο, εκτιμάται ότι θα επιταχυνθεί η ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων και θα εξορθολογιστούν τα τέλη, με τη φιλοδοξία να μετατραπούν σε "πόλους" ανάπτυξης για την περιφέρεια, αλλά και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, μέσα στα ίδια τα αεροδρόμια.
Στο νομοσχέδιο, αναφέρεται μεταξύ άλλων, ότι με απόφαση της Διϋπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων μπορεί να ιδρύονται και να λειτουργούν ανώνυμες εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων (ΑΕΔΑ) για το σύνολο των λιμένων της χώρας ή για κάθε αεροδρόμιο ξεχωριστά.
Προβλέπεται, επίσης, ότι σε κάθε «ΑΕΔΑ» θα παραχωρηθούν για ορισμένο χρονικό διάστημα τα δικαιώματα που αφορούν στη διοίκηση, διαχείρισης, αναβάθμιση, επέκταση, εκσυγχρονισμό, λειτουργία και εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων τα οποία θα αναλάβει.
Η παραχώρηση θα μπορεί να συμφωνείται με εισφορά σε είδος των σχετικών δικαιωμάτων στο μετοχικό κεφάλαιο ή μέσω συμβάσεων παραχώρησης που υπογράφονται μεταξύ Δημοσίου και ΑΕΔΑ, στις οποίες θα είναι δυνατόν να παραχωρούνται τα δικαιώματα διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και ακινήτων που σχετίζονται με την λειτουργία των αεροδρομίων.
Δεσμευτικές προσφορές για το Καστέλι την 1η Μαρτίου
Το σπουδαιότερο περιφερειακό αεροδρόμιο που θα κατασκευαστεί είναι στο Καστέλι της Κρήτης, όπου η κατάθεση προσφορών θα γίνει την 1η Μαρτίου 2011.
Η υλοποίηση θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, στα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος», με αρχικό προϋπολογισμό 800 εκατ. ευρώ.
To αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης θα λειτουργήσει στα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος», όπου το Δημόσιο θα μετέχει με ποσοστό 55% και οι ιδιώτες με 45%.
Η παραχώρηση θα γίνει για 35 χρόνια, σηματοδοτώντας παράλληλα το κλείσιμο του υπάρχοντος αεροδρομίου στο Ηράκλειο.
Το Καστέλι έχει προκαλέσει το πρώιμο ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, όπως της γαλλικής Vinci (μετέχει στο Ρίο – Αντίρριο), της γερμανικής Hochtief (διαχειρίζεται το «Ελ. Βενιζέλος»), αλλά και των τριών μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της Ελλάδας (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα).
Ωστόσο, φημολογία έχει αναπτυχθεί περί συμμετοχής στο διεθνή διαγωνισμό της γαλλικής Bouygues, της ολλανδικής Archirodon Group και της ισπανικής Dragados.
Μεγάλες πιθανότητες συγκεντρώνει η συμμετοχή και της Intrakat ή της ΑΕΓΕΚ σε κάποιο κοινοπρακτικό σχήμα, όπως και του ομίλου Κοπελούζου, ο οποίος κατέχει το 5% του «Ελ. Βενιζέλος».
Όλα ανεξαιρέτως τα σχήματα, θα χρειαστεί να συνασπιστούν και με εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων, οι οποίες διαθέτουν το knowhow.
Όπως είναι φυσικό, δεν θα προκαλέσει έκπληξη, αν συμμετάσχουν σε κοινοπρακτικό σχήμα, η εταιρεία διαχείρισης του «Ελ. Βενιζέλος», η γαλλική «Aeroports de Paris Management» και η γερμανική Fraport, η οποία εκδήλωσε ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο των Σπάτων.
Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, ο εκσυγχρονισμός των περιφερειακών αεροδρομίων απαιτεί κονδύλια ύψους 2 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο δεν μπορεί να διατεθεί από κρατικά κονδύλια.
Για το λόγο αυτό, στο σχέδιο νόμου «Αναδιοργάνωση της Yπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις» που κατατέθηκε στη Βουλή, προβλέπεται η δυνατότητα αξιοποίησης και ανάπτυξης των ελληνικών αεροδρομίων, είτε κατά μονάδα, είτε σε ομάδες από ιδιώτες.
Φώτης Φωτεινός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα ανώνυμα σχόλια προσωπικών αντιπαραθέσεων, Δεν αναρτώνται.
Δεν είναι ιστιότοπος προβολής προσωπικών αντιπαραθέσεων.
Εξυπακούεται ότι τα ενυπόγραφα, αναρτούνται, χωρίς αξιολόγηση,
φυσικά και ΟΛΑ που αφορούν τα θέματα των αναρτήσεων του SITE