2 Απρ 2011

Σε υποθέσεις, μύθους και ανίσχυρα στοιχεία «στήνουν» το αεροδρόμιο στην Πεδιάδα


Του Alexei Talimonov , Τιτανικός
Πηγή: http://www.toonpool.com/cartoons

 Όποιο σχέδιο κατασκευής δημόσιου έργου εκπονηθεί από την πολιτεία θεωρείται και ονομάζεται αναπτυξιακό. Η ανάπτυξη όμως βασίζεται σε τρεις όρους βιωσιμότητας. Την περιβαλλοντική, την οικονομική και την κοινωνική και ότι αν δεν υπάρχει η πρώτη, οι επόμενες είναι κενές περιεχομένου.
Με βάση αυτό το τρίπτυχο, σήμερα, τα προηγμένα κράτη σχεδιάζουν πλέον τα έργα και την ανάπτυξη τους.
 Είναι απαραίτητο οι μελέτες να εξετάζουν ισότιμα και με την αναγκαία προσοχή και τις τρεις αυτές προϋποθέσεις ούτως ώστε το αναπτυξιακό αυτό έργο να δημιουργεί τις μέγιστες ωφέλειες τόσο σε επίπεδο χώρας , όσο και για τον τόπο και τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες πρόκειται και καλούνται να το υποδεχθούν.
 Με την επιστολή αυτή επιχειρούμε να αναδείξουμε αλλά και να αποδείξουμε ότι το οικονομικό μοντέλο βιωσιμότητας που έχει αποφασίσει η κυβέρνηση για την κατασκευή του νέου αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλλι Πεδιάδος στηρίζεται σε υποθέσεις, ανίσχυρα στοιχεία και μύθους.

 Πολλές φορές έχει δημοσιευτεί και είναι γενικότερα γνωστό ότι το αεροδρόμιο Αθηνών, στα Σπάτα, είναι « ακριβό». Αποδεικνύεται από το γεγονός ότι, στον πρώην αερολιμένα του Ελληνικού οι πτήσεις charter ανέρχονταν σε 3400 το έτος 2000, ενώ αντίστοιχα το έτος 2010 στον νέο αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος» ανέρχονται περίπου σε 1000. Λόγω αναγκαιότητας λοιπόν η γερμανική εταιρεία Hochtief που δραστηριοποιείται στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» υιοθέτησε την πολιτική των εκπτώσεων με αποτέλεσμα να υπάρξει αύξηση των αφίξεων χαμηλού κόστους στον αερολιμένα. Γενικότερα οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην επίγεια εξυπηρέτηση προσπαθούν να μειώνουν τα σχετικά κόστη. Το έτος 2010 η επιβατική κίνηση παρουσίασε μείωση της τάξης περίπου 4%. Παρά ταύτα συνεχίζει και είναι από τα ακριβότερα αεροδρόμια της Ευρώπης σε ότι αφορά τις χρεώσεις για την παροχή υπηρεσιών.

  
 Η πολιτεία για να αυξήσει το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας κατάργησε τη καταβολή τελών στα περιφερειακά αεροδρόμια
(με απόφαση του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κυρίου Δημήτρη Ρέππα) για το διάστημα από 1 Απριλίου έως και την 31 Δεκεμβρίου του 2011 με σκοπό την αύξηση των πτήσεων. Με το Φ.Π.Α. στο 6,5% για τις τουριστικές υπηρεσίες και την απελευθέρωση της επίγειας εξυπηρέτησης η πολιτεία προσδοκεί στη μείωση του κόστους των αεροπορικών εταιρειών και ελπίζει στην αύξηση των πτήσεων προς τη χώρα μας.
 Σήμερα η προσγείωση ενός αεροσκάφους Airbus Α320 στον αερολιμένα Ηρακλείου κοστίζει 97,00 ευρώ ενώ αντίστοιχα στον αερολιμένα Αθηνών το κόστος φτάνει στα 679,00 ευρώ. Η τιμολογιακή αυτή πολιτική υλοποιήθηκε από εκπτώσεις που υιοθέτησε η εταιρεία που εκμεταλλεύεται τον αερολιμένα , γιατί πριν από αυτή την επιλογή το κόστος ανερχόταν σε 1000,00 ευρώ και άνω.

 Ο αερολιμένας Ηρακλείου είναι καθαρά τουριστικός προορισμός. Αυτό φαίνεται από τις αφίξεις αεροσκαφών όλων των προηγουμένων ετών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το έτος 2010 οι αφίξεις εσωτερικού ήταν 7400, του εξωτερικού 13000 και των ΙΧ αεροσκαφών 1500 περίπου. Σύνολο διακίνησης στον αερολιμένα Ηρακλείου το έτος 2010, πολιτικών, στρατιωτικών, αφίξεων και αναχωρήσεων 51000 αεροσκάφη περίπου. Είναι λοιπόν δεδομένο ότι αν ακριβύνει το κόστος επίγειας εξυπηρέτησης, θα έχουμε απώλειες στο τουριστικό εισόδημα. Παραδείγματα έχουμε πολλά όπως τα αεροδρόμια των Σπάτων αλλά και της Λάρνακας στην Κύπρο. Γνωρίζουμε και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τουρισμός είναι κατευθυνόμενος.
 Στον ημερήσιο τύπο πρόσφατα γράφτηκε επιγραμματικά ότι «Θα πρέπει να προβληθεί το γεγονός ότι εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης οι τιμές έχουν μειωθεί ή έχουν μείνει οι ίδιες και οι διακοπές στην Κρήτη αξίζουν». Επίσης αναφέρεται ότι «το κόστος του ταξιδιού, λόγω της ευαισθησίας των πολιτών ως προς την τιμή, αποκτά συνεχώς μεγαλύτερη βαρύτητα στην επιλογή του προορισμού των διακοπών». Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι μεγάλα:
 Πως γίνεται λοιπόν το αεροδρόμιο των Αθηνών με 18.5 εκατομμύρια επισκέπτες το 2009 να είναι ακριβό και το νέο που θα κατασκευαστεί στο Καστέλλι να μην γίνει πανάκριβο, όταν οι σημερινές επισκέψεις επιβατών σε αφίξεις αλλά και αναχωρήσεις στο αεροδρόμιο Ηρακλείου είναι σε αριθμό 5.5 εκατομμύρια με τάση μείωσης. Ακόμη και να υλοποιηθεί ο αριθμός των 16 εκατομμυρίων όπως προσδοκούν οι μελετητές, το σίγουρο είναι ότι το νέο αεροδρόμιο θα είναι ακριβό.
 Γιατί λοιπόν να το επιλέξουν οι tour operators και οι τουρίστες, όταν σε όλη την υπόλοιπη χώρα, η κυβέρνηση αλλά και οι εταιρείες προσπαθούν να μειώσουν το κόστος;
 Πως θα πραγματοποιηθούν οι προβλέψεις των μελετητών όταν στο Master plan του Πολυτεχνείου, που είναι κρυμμένο επιμελώς, γράφεται ότι η Κρήτη το 2008 θα είχε 8 εκατομμύρια επισκέπτες, ενώ στην πραγματικότητα μας επισκέφτηκαν περίπου 3,5 εκατομμύρια; Πως είναι σίγουροι και που βασίζονται ότι αυτές οι προβλέψεις θα υλοποιηθούν με την οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα και γιατί δεν διερωτούνται αν οι υποδομές του νησιού θα αντέξουν; [νερό, απόβλητα, σκουπίδια κ.λπ.] Το αεροδρόμιο Αθηνών που κατασκευάστηκε με τη μέθοδο σύμβασης παραχώρησης είχε και έχει τέσσερις φορές μεγαλύτερο δυναμικό σε αριθμό πτήσεων από αυτό του Ηρακλείου, παραμένει σταθερά ένα ακριβό στο χρήστη αεροδρόμιο .

 Αυτά τα προβλήματα θα δημιουργηθούν σίγουρα και στο νέο σχεδιαζόμενο αεροδρόμιο στο Καστέλλι με αποτελέσματα οδυνηρά για τους κατοίκους και τον τουρισμό της Κρήτης. Οι εταιρείες που επιδιώκουν να αναλάβουν την κατασκευή αυτού του έργου:
 Πως θα υποστηρίξουν τη μελέτη βιωσιμότητας αφού γνωρίζουν ότι τη χειμερινή περίοδο οι αφίξεις δεν υπερβαίνουν τις 15 την ημέρα ενώ συνολικά το έτος φτάνουν σε αριθμό 26000 περίπου;

 Πόσα χρήματα θα χρειάζεται ο ανάδοχος να πληρώνει το χρόνο στην Ε.Τ.Επ. όταν τα σημερινά έσοδα του αερολιμένα είναι στο σύνολο τους 30.000.000 ευρώ, γνωρίζοντας ότι η κατασκευή του έργου θα κοστίσει περίπου 1.5 δισεκατομμύριο και η εκμετάλλευση του θα διαρκέσει 35 χρόνια; Δηλαδή θα απαιτούνται 42.000.000 ευρώ το χρόνο μόνο για την εξόφληση του κεφαλαίου χωρίς να υπολογίζονται τα άλλα κόστη όπως π.χ. μισθοί , βλάβες, εκσυγχρονισμός, κέρδη του εργολάβου κ.λπ.

 Αλήθεια που θα φτάνει το ποσό που θα πρέπει να πληρώνουν οι ταξιδιώτες δηλαδή και οι Κρητικοί, για πόσα χρόνια και για πόσες γενιές; Για να γίνει αποδοτικό το αεροδρόμιο χρειάζεται ο αριθμός των επισκεπτών να υπερβεί κατά πολύ τα 10 εκατομμύρια. Το ανθρώπινο δυναμικό της Κρήτης είναι πολύ μικρό σε αριθμό για να μπορέσει να στηρίξει ένα κομβικό αεροδρόμιο και επί πλέον η Κρήτη είναι νησί.
Γιατί άραγε η Ε.Τ.Επ. ζητάει τις αξίες γης στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου και στο χώρο που θα κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι; Μήπως έχει σκοπό να τις υποθηκεύσει; Και πως θα γίνει αυτό αφού το 70% του αεροδρομίου του Ηρακλείου ανήκει στο Γ.Ε.Α.; Ποιος εγγυάται ότι όταν θα απελευθερωθούν οι χώροι του αεροδρομίου του Ηρακλείου το Γ.Ε.Α. θα το χαρίσει στο Δήμο για να υπάρξει η οικιστική ανάπτυξη που οι κάτοικοι ονειρεύονται; Γιατί αφού είναι τόσο εύκολο, τόσα χρόνια οι χώροι δεν δόθηκαν στο πολιτικό αεροδρόμιο ούτως ώστε αυτό να γίνει πιο λειτουργικό και πιο αποδοτικό;
 Στα μέχρι σήμερα δημοσιευμένα στοιχεία του έργου, δεν γίνεται επίσης καμιά αναφορά και δεν έχει καθόλου εκτιμηθεί το γεγονός ότι ο χρόνος πτήσης, λόγω των βόρειων- βορειοανατολικών ανέμων που κυριαρχούν στην περιοχή της Πεδιάδας, θα διαρκεί περίπου μισή ώρα περισσότερο γιατί οι προσγειώσεις θα γίνονται από το Νότο με στροφή πάνω από το Λυβικό πέλαγος και επιπλέον επιπτώσεις στο κόστος πτήσης.
 Για τη χαμηλή νέφωση δεν αναφέρεται τίποτα η οποία θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις προσγειώσεις και απογειώσεις των αεροσκαφών. Επίσης δεν γίνεται καμία αναφορά στη συγκοινωνιακή σύνδεση του Ηρακλείου με το Καστέλλι. Δηλαδή ποια μέσα θα χρησιμοποιούν οι ταξιδιώτες για τη μεταφορά τους και ποια πρόβλεψη υπάρχει για την ενίσχυση αυτών των μέσων μεταφοράς. Πως θα γίνεται η τροφοδοσία σε καύσιμα των αεροσκαφών;

 Η οικονομία της Κρήτης βασικά ζει από τον τουρισμό. Αν αυτός μειωθεί τα αποτελέσματα θα είναι δραματικά για το εισόδημα των πολιτών της. Οι επιλεκτικές προτάσεις της πολιτείας είναι άκαιρες στην εποχή της οικονομικής κρίσης που σήμερα ζούμε. Για ποιους λόγους λοιπόν δίδει στις κατασκευάστριες εταιρείες αυτό το αμφίβολο αναπτυξιακό έργο υποθηκεύοντας το εισόδημα των ξενοδοχείων, όλων των συναφών επαγγελμάτων αλλά και των εργαζομένων; Γιατί οι πολιτικοί μας δεν διαλέγουν το σίγουρο και σταθερό δρόμο ξεκινώντας από τα γνωστά δεδομένα που έχουν σήμερα στη διάθεση τους αλλά επιλέγουν τον επικίνδυνο δρόμο της οικονομικής αστάθειας και ανασφάλειας; Αλήθεια ποια πολιτεία και με ποιο σκεπτικό ενώ έχει αεροδρόμιο για υπερατλαντικές πτήσεις στην προκείμενη περίπτωση των Χανίων κατασκευάζει καινούριο σε απόσταση 150 χλμ.. Μάλλον μας περισσεύουν ως φαίνεται πολλά χρήματα. Για να μην παρακαλούμε στο μέλλον τους tours operαtors να μας στείλουν επισκέπτες προτείνουμε σε όλους τους εμπλεκόμενους να το ξανασκεφτούν.
 Απευθυνόμαστε στους πολιτειακούς άρχοντες , στην Ένωση ξενοδόχων, στους εργαζόμενους και παρακαλούμε να μας ακούσετε. Γιατί πέρα από την περιβαλλοντική και κοινωνική καταστροφή του τόπου μας, το πολιτικό, το οικονομικό και γενικά το διαγραφόμενο μέλλον θα είναι ζοφερό.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα ανώνυμα σχόλια προσωπικών αντιπαραθέσεων, Δεν αναρτώνται.
Δεν είναι ιστιότοπος προβολής προσωπικών αντιπαραθέσεων.

Εξυπακούεται ότι τα ενυπόγραφα, αναρτούνται, χωρίς αξιολόγηση,
φυσικά και ΟΛΑ που αφορούν τα θέματα των αναρτήσεων του SITE