Ψήφισμα του 22ου Συνεδρίου του Πανελλήνιου Δικτύου Οικολογικών Οργανώσεων (ΠΑΝΔΟΙΚΟ) κατά του σχεδιαζόμενου αεροδρομίου στο Καστέλλι Πεδιάδος
Οι σύνεδροι του 22ου Συνεδρίου του ΠΑΝΔΟΙΚΟ που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά στις 3-4-5 Σεπτέμβρη 2010, δηλώνουμε τη συμπαράστασή και τη υποστήριξη μας στους κατοίκους της περιοχής, θεωρώντας ότι το νέο τεράστιο αεροδρόμιο που προτείνεται είναι μη βιώσιμο έργο και ότι θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα περιβαλλοντικά και οικονομικά από όσα υποτίθεται ότι θα λύσει.
Η Κρήτη δε χρειάζεται άλλο ένα αεροδρόμιο και δε χρειάζεται να μεταφερθούν τα προβλήματα της Νέας Αλικαρνασσού πολλαπλασιασμένα στην Πεδιάδα του Καστελλίου. Η κίνηση μπορεί να καλυφθεί επαρκώς και σε βάθος χρόνου από τα τρία υφιστάμενα αεροδρόμια με βελτίωση των υποδομών και του οδικού δικτύου χωρίς να χρειαστεί να καταστραφεί άλλος ένας παραγωγικός και φυσικός τόπος που προσφέρει ποιότητα ζωής σε χιλιάδες ανθρώπους.
Οι προβλέψεις για αύξηση της τουριστικής κίνησης στις οποίες βασίστηκαν οι μελετητές για να δικαιολογήσουν την ανάγκη ενός νέου αεροδρομίου δε στηρίζονται σε καμία έρευνα ή μελέτη, αποτελούν απλά ευχολόγια, αναπαράγουν το αποτυχημένο μοντέλο του μαζικού τουρισμού που έχει υποβαθμίσει όλο το νησί και δε συνάδουν με τις αρχές της βιωσιμότητας.
Θεωρούμε ότι παρόμοιες φαραωνικές επιλογές όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ο διαμετακομιστικός σταθμός στον κόλπο της Μεσσαράς, το φράγμα στον Αποσελέμη, τα γήπεδα γκολφ, τα τουριστικά χωριά στον Κάβο Σίδερο και αλλού αλλά και το εργοστάσιο καύσης απορριμμάτων που εντέχνως προωθείται στην Ανατολική Κρήτη, μας οδηγούν σε αδιέξοδα και υπονομεύουν το μέλλον του νησιού.
ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΥΙΟΘΕΤΗΘΗΚΕ ΟΜΟΦΩΝΑ
Μέσα στην κρίση το «Ελ. Βενιζέλος» ακρίβυνε αντί να ρίξει το κόστος
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιπλέον επιβάρυνση 3 ευρώ ανά επιβάτη στις πτήσεις από και προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλο» επέβαλε η ΥΠΑ, όπως εξηγεί ο κ. Βασιλάκης, ο οποίος, παράλληλα, εκφράζει φόβους ότι το αεροδρόμιο στο Καστέλι πρόκειται να ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο με τον ΔΑΑ και να τεθεί εκτός συναγωνισμού, λόγω υψηλών χρεώσεων.
«Η αυξημένη δραστηριοποίηση ξένων εταιρειών χαμηλού κόστους προς τα ελληνικά νησιά κρίνεται εν γένει ως μια καλή κίνηση, καθώς υποκαθιστούν σταδιακά τις πτήσεις τσάρτερ, διαμορφώνοντας ένα τουριστικό προϊόν πιο ανεξάρτητο. Ωστόσο, αποτελεί μια απόδειξη του τι συμβαίνει με τα ελληνικά αεροδρόμια. Το αεροδρόμιο της Αθήνας (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών) ακριβαίνει τη στιγμή που ανακοινώθηκε φέτος ότι μειώνονται κάποιες χρεώσεις (κατά περίπου 1 ευρώ ανά επιβάτη) για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Την ίδια στιγμή, η ΥΠΑ επιβάλλει μια επιπλέον χρέωση (terminal navigation aid) που μεσοσταθμικά αναλογεί σε περίπου 3 ευρώ ανά επιβάτη, με αποτέλεσμα το πιο λειτουργικό, μεγάλο και ποιοτικό αεροδρόμιο της χώρας να καθίσταται το ακριβότερο, αποδυναμώνοντας ουσιαστικά την Αθήνα. Η Αθήνα είναι η μόνη πόλη που συγκεντρώνει τον συνδυασμό τοπικής και διεθνούς κίνησης. Το σύνολο των χρεώσεων του ΔΑΑ που επιβάλλονται στις αεροπορικές εταιρείες επιβαρύνεται με αυτή τη χρέωση κατά 27 εκατ. ευρώ ετησίως, εκ των οποίων τα 9 εκατ. ευρώ περίπου αναλογούν στην Aegean Airlines. Τη χρέωση αυτή δεν μπορείς να την μετακυλίσεις στον επιβάτη, καθώς η αγορά είναι αδύναμη αυτή τη στιγμή, με αποτέλεσμα να την επωμίζονται οι εταιρείες.
Αντίστοιχο πρόβλημα φοβάμαι ότι θα αντιμετωπίσουμε στο Καστέλι. Σήμερα, για παράδειγμα, έχουμε συνολικές χρεώσεις από τον ΔΑΑ ύψους 42 ευρώ ανά επιβάτη τη στιγμή που οι αντίστοιχες για τα υπόλοιπα ελληνικά αεροδρόμια δεν ξεπερνούν τα 14 ευρώ. Σε άλλα καινούργια ανταγωνιστικά αεροδρόμια της Nότιας Ευρώπης, όπως της Κωνσταντινούπολης, της Βαρκελώνης, του Μιλάνου, οι χρεώσεις κυμαίνονται μεταξύ 15 και 18 ευρώ ανά επιβάτη. Το πλάνο για το αεροδρόμιο στο Καστέλι θα έπρεπε να εξασφαλίζει ένα κόστος χρήσης το οποίο να τοποθετείται στα 14, 18 ή ακόμη και 20 ευρώ ανά επιβάτη. Θα πρέπει η σύμβαση παραχώρησης να ρυθμιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται η καλή ποιότητα υπηρεσιών σε συνδυασμό με ανταγωνιστικές τιμές. Αυτή τη στιγμή, όσοι συμμετέχουν στον διαγωνισμό για το έργο του αεροδρομίου στο Καστέλι βαθμολογούνται με βάση τον βαθμό επιστροφής του σπατοσήμου.
Οι διαγωνιζόμενοι, όπως είναι λογικό, δηλώνουν ότι θα επιστρέφεται το 100% του σπατοσήμου. Για να το πετύχει, όμως, ο ιδιώτης αυτό, θα πρέπει να εισπράξει επιπλέον χρήματα μέσω των χρεώσεων.
Το τελικό κόστος χρήσης δεν βαθμολογείται, με αποτέλεσμα να ετοιμάζουμε ένα ακόμη πολύ ακριβό αεροδρόμιο. Τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας είναι ανταγωνιστικά σε επίπεδο τιμής, αλλά όχι σε επίπεδο υπηρεσιών. Στο Καστέλι κινδυνεύουμε να δημιουργήσουμε ένα αεροδρόμιο ανταγωνιστικό ποιοτικά, όχι όμως ανταγωνιστικό σε επίπεδο κόστους».